Tidningsartikel Mitt i, Foto Anders Björklund
Skarpnäcksmoderaterna
2024-10-20

Livliga diskussioner när nämnden beslöt att ta hem parkskötsel

Trots att förvaltningens egen utredning visar att det kommer bli en halv miljon kronor dyrare att bedriva parkskötsel i egen regi, beslutade den rödgröna majoriteten ändå detta. Engagemanget från nämndens ledamöter blev stort när ärendet diskuterades, och Mitt i Hammarby-Skarpnäck skrev en artikel om detta.

Vi hade tagit fram ett annat förslag till beslut tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet och påpekade att förutom fördyringen riskerar man att stå utan kompetenta medarbetare. Att få tag i personal kan visa sig mycket svårt, inte minst med tanke på att flera andra stadsdelar samtidigt ska att söka personal.

En annan fråga vi tog upp är vad de tillsvidareanställda ska göra på vinterhalvåret, då man inte tänker sig att ta hem vinterväghållning, något som många entreprenörer kombinerar i sitt utbud. Och om man tänker sig erbjuda säsongsanställning går det ju emot den nyligen antagna strategin om att erbjuda endast heltidstjänster.

Vi undrade också över hur det är tänkt att maskinerna ska skötas. De kommer att behöva underhåll och såklart gå sönder då och då. Kan man laga dem själv eller kräver det dyra utgifter för reparation? Och vad händer om löner drar iväg, maskinkostnader ökar, eller om antalet maskiner som behövs har underskattats?

Kristina Lutz citerades i artikeln:

– Klart det till viss del är en ideologisk fråga. Ni vet vad vi tycker om att ta över verksamhet i egen regi. Vi är oroliga för att det blir en för stor sak för förvaltningen att hantera. Och var ska vi hitta folk att anställa? Nu kommer tre stadsdelar tävla om att anställa personal, sa Kristina Lutz gruppledare för (M).

Läs Mitt i-tidningens artikel om ärendet här.