Salem
2024-02-09

Oenighet om simhallen kostar invånarna pengar!

Vänsterstyret visar sitt rätta jag. Utåt sett kommunicerar det nya styret att man fullföljer Moderaternas förslag om att modernisera simhallen, precis som det beslut som tidigare tagits. I bakgrunden lägger man ändå pengar och tid på en utredning för att se möjligheter till att bygga en ny simhall på annan plats. VARFÖR slösa med invånarnas pengar undrar vi?

Tekniska nämndens ordförande Raili Nilsson (C), garanterar att det ska renoveras och ej byggas nytt under torsdagens tekniska nämnd, ändå vägrar ordförande att ta emot en protokollsanteckning som visade på Moderaternas oro över hur simhallsfrågan hanteras. Rönningepartiets stora vallöfte var en ny simhall medan Liberalerna och Centerpartiet var för en modernisering av den befintliga simhallen.

- Oenigheten i vänsterstyret komplicerar frågan och invånarna får betalar notan, säger Rickard Livén (M), oppositionsråd.

Moderaternas nekade protokollsanteckning i sin helhet:

Protokollsanteckning från Moderaterna

Tekniska nämnden den 2024-02-08

ÄRENDE NR 9

Projektrapporter

Säby sim- och sporthall

Moderaterna ställer sig bakom projektrapporten för Säby sim- och sporthall. Även om det inte direkt är relaterat till projektets rapportering så ställer sig Moderaterna undrande till det utredningsuppdrag om alternativkostnad för att bygga en ny simhall som den nya majoriteten lämnat till kommunstyrelseförvaltningen.

Beroende på utfallet av denna rapport kan det resultera i att renoveringen av Säby sim- och sporthall omkullkastas samt att projekttiden för uppförandet av en ny simhall kommer ta betydligt längre tid i jämförelse med renoveringen. Vi anser därför att det är av största vikt att dessa parametrar finns med i rapporteringen för tydlighet och transparens inför eventuella hinder eller stopp.

Istället valde Moderaterna att lägga följande yrkande:

Att projektrapporten kompletteras med information om att majoriteten genomför en alternativ kostnadsutredning för en ny simhall, vilket kan påverka projektet negativt och medföra tillspillokostnader.

Yrkandet fick bifall av Sverigedemokraterna, men röstades ner av vänstermajoriteten med röstsiffrorna 5-4.