Moderaterna i Österåker
2024-06-19

Michaelas sommarbrev 2024

Vänner!

Vi är framme i midsommarveckan och det är dags att summera den första halvan av 2024.

Generellt läge

Trots en fortsatt orolig omvärld, och med det en fortsatt kännbar ekonomisk situation för såväl hushåll som samhället i stort, är läget fortsatt stabilt och gott i vår kommun och dess verksamheter. Vår strategi att aldrig trycka ner gaspedalen för mycket i högkonjunktur gör att vi kan hålla en långsiktigt hållbar ekonomisk linje och att vi slipper panikbromsa när vi, som nu, befinner oss i ett sämre konjunkturläge.

Positiv media

Året inleddes med positiv media kring våra skattesänkningar. Ett flertal intervjuer i bland annat Tidningen Näringslivet, Smedjan (Timbro), Dagens Samhälle och Dagens Industri. Naturligtvis något som vi alla kan vara stolta över.

Ekonomi, kvalitet, framtid

Den 9 februari stod vi värdar för ledande moderata kommun och regionpolitiker från hela landet som tagit sig hit för att ta del av den resa vi gjort med den kommunala ekonomin och hur vi lyckats hålla linjen och leverera goda resultat, hög kvalitet och kontinuerliga skattesänkningar.

EP-vals-kickoff

Jag vill lyfta fram vår välarrangerade, välbesökta och inspirerande EP-vals-kickoff på Berga Teater den 14 april. Vi stod som värd för nordostföreningarnas gemensamma kickoff. Inledningstalade gjorde statsminister Ulf Kristersson följt av EP-kandidaten Arba Kokalari och EP-veteranen Gunnar Hökmark. En videohälsning levererades också av toppkandidaten Tomas Tobé.

EP-valet

9 juni var det val till Europaparlamentet. Moderaterna gick fram något; både vad gäller nationella röster som helhet och de som lokalt röstat M och partiet behåller fyra mandat i parlamentet. Det är mycket sällan som ett regeringsparti går fram i ett EP-val, men så skedde nu. Tvärtemot högertrenden i Europa gick våra vänsterpartier fram i detta val. Sett till opinionen nationellt är det klart överraskande. En förklaring kan vara det låga valdeltagandet där endast drygt hälften av valmanskåren gick och röstade, vilket kan ha missgynnat borgerliga partier i stort. En grund, men lika god som någon, analys kan också vara att såväl V som MP hade mycket välkända toppnamn. Hur som helst vill jag gratulera alla som gjort ett bra val, oavsett färg.

Jag har nämnt det tidigare, men det tål att upprepas: Vi har en fantastisk moderatförening i Österåker. En rejält taggad valledning såg till att vi i EP-valrörelsen lyckades genomföra 30 olika kampanjer, att vi knackade nära 4 000 dörrar, att vi synts på tågperronger och torg. Vi har i valrörelsen haft besök av såväl EP-kandidater som statsminister Ulf Kristersson, justitieminister Gunnar Strömmer, finansmarknadsminister Niklas Wykman samt ett antal riksdagsledamöter.

I egenskap av gruppledare tillsåg jag att föreningsordförande samt valledare och vice valledare belönades med varsitt diplom för sina minnesvärda insatser. Den energi som föreningen har bådar mycket gott inför valet 2026.

Nationaldag 6/6

I EP-valspurten hann vi även med att fira nationaldag. Det var traditionsenligt firande på Ljusterö såväl som på Ekbacken. Efter att ha hissat flaggan på Ljusterö hade jag förmånen att hålla tal på Ekbacken för fjortonde gången i rad. (Du finner talet här.) Agneta Strandäng mottog den nyinstiftade utmärkelsen Årets Österåkersbo. (Bakgrund och motivering finner du här). Dagens huvudartist var Tommy Nilsson.

Ny styrelse och föreningslokal

På föreningens årsmöte 6/3, där drygt 50 medlemmar hörsammat kallelsen, invigdes formellt vår nya föreningslokal på Rallarvägen 41. En klart ändamålsenlig lokal med tillgång till kök, rejält förråd med mera. Luftkonditionering är även det ett välkommet tillskott. På årsmötet talade vice partisekreterare Martin Borgs om valvinnarprojektet och levererade en analys över våra styrkor och utvecklingsområden.

Det blev en del förändringar i styrelsen. Som ny föreningsordförande valdes enhälligt Jennie Norlin. Hon har tidigare varit ledamot i styrelsen. Axel Wester valdes in som ny ledamot. Avgående ordförande Isabelle Ankarfjärd Jäger avtackades för sina tio goda år som föreningsordförande. Isabelle kvarstannar i styrelsen som ledamot och ansvarig för MQ. Johan Boström omvaldes som vice ordförande och är dessutom efter konstituering kassör. Stort grattis till Er som nyvalts och omvalts till Sveriges bästa moderata föreningsstyrelse!

Nytt reningsverk byggs

Den 28 maj förrättades det symboliska spadtaget för Margretelunds ombyggnad till ett modernt reningsverk. Förutom undertecknad togs spadtaget av Tina Runheim KSO Vaxholm, Tomas Carlsson VD NCC samt Christian Wiklund VD Roslagsvatten. Arbetena har smygstartat sedan en tid och man hade redan vid spadtagstillfället kommit en bra bit på väg i markarbetena för vad som kommer att bli en toppmodern anläggning med den senaste membrantekniken.

Membranteknik gör att man med relativt enkla medel och på kort tid kan skala upp kapaciteten vartefter våra kommuner växer och når ett visst invånarantal. Det ska bli väldigt spännande att se det färdiga reningsverket när det står färdigt inom några år.

Hackstatrappan

Den 5 maj invigdes Hackstatrappan, länets längsta trätrappa som leder ända upp på Hackstabergets topp. Den har 212 trappsteg och är 160 meter lång. Väl uppe på toppen kan man i den fasta kikare som installerats där uppe se ända bort till Globen. Detta ingår som ett led i att tillgängliggöra intressanta platser i kommunen och att stärka folkhälsan. Någon har räknat ut att om man går upp till toppen 236 gånger har man sammanlagt bestigit Mount Everest. Det kan ju vara ett träningsmål i sig kanske?

Program för social hållbarhet och folkhälsa

När jag ändå är inne på folkhälsa kan jag med glädje konstatera att Kommunfullmäktige i juni antog programmet Trygghet och hälsa genom livet, som anger riktningen för kommunens arbete för social hållbarhet och hälsa.

Programmet specificerar vad Österåkers kommun behöver fokusera på i arbetet med socialt hållbar utveckling. Det beskriver målområden, ambitionsnivåer och arbetssätt för hela kommunorganisationen och dess verksamheter. Likaså syftar det till att främja kommunens brottsförebyggande arbete och att stödja och inspirera kommunens invånare, näringsliv och civilsamhälle till att vara medskapare till ett tryggt och socialt hållbart Österåker.

Jag vill tillönska dig en riktigt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar,

Michaela