Moderaterna i Österåker
2024-06-17

Michaelas nyhetsbrev 2024-06-14

Vänner!

Efter en varm och solig inledning på månaden har vi nu fått lite mer växlande väder. Det är något svalare och solskenet avlöses av regnskurar. Lite typiskt midsommarväder.

I söndags var det EP-val och när de sista rösterna räknats i veckan kan det konstateras att vi går fram; både vad gäller nationella röster som helhet och de som lokalt röstat M.  Vi behåller våra fyra mandat i parlamentet. Det är mycket sällan som ett regeringsparti går fram i ett EP-val, men så skedde nu. I övrigt kan vi glädjas åt att Liberalerna får behålla sitt mandat. Det såg mörkt ut i opinionsundersökningarna innan valet, men man kämpade sig kvar. Sett till det politiska innehållet i respektive partis program är det förvånande att V och MP går fram. Det kan vara en så grund anledning att de hade välkända namn i toppen av sina respektive valsedlar. Jonas Sjöstedt och Alice Bah-Kunke har haft mycket TV-tid genom åren.

Jag måste få uttrycka min stora beundran för den valrörelse som genomförts här i Österåker. Under ledning av föreningsordförande Jennie Norlin och valledarna Hampus Andersson och Axel Wester har föreningen genomfört drygt 30 kampanjer, knackat nära 4 000 dörrar, synts på tågperronger och torg. Helt magnifikt! Man blir stolt när man ser vilket arbete som lagts ner av valledningen och alla kampanjare som varit ute. Den eloge Ni förtjänar är enorm!

Förra veckan var det utöver Ep-val även nationaldag och traditionsenligt firande på Ljusterö samt på Ekbacken. Efter att ha hissat flaggan på Ljusterö hade jag förmånen att hålla tal på Ekbacken för fjortonde gången i rad. (Du finner talet här.) Fanbärare var scoutkåren.  Agneta Strandäng mottog utmärkelsen Årets Österåkersbo. (Bakgrund och motivering finner du här).  Dagens huvudartist var Tommy Nilsson som spred skön sommarstämning från scen.

SCB:s väljarundersökning har presenterats. Det kan konstateras att partiet centralt ligger rätt stabilt på närmare 20%. Vi ökar i Stockholms stad och minskar i länet. Det sistnämnda är svåranalyserat, då det är 25 kommuner. Som vanligt behövs en nypa salt vad gäller opinionsundersökningar. Maj 2025 är nästa mätning och då ser man lite bättre över tid hur trenden ser ut. Klart är dock att vi alla länsmoderater måste fortsätta jobba hårt för att visa att vi är värdiga väljarnas förtroende.

På Länsmansgården startar i morgon en utställning som pågår till 11 augusti som heter ”Återvinn-återfinn” Som namnet antyder är temat resursanvändning och återbruk. Det är sex konstnärer som ställer ut. Jag kommer att inviga utställningen i morgon klockan 13:00.

Hör när jag gästade radioprogrammet "Fredagsmagasinet" i slutet av veckan här. 07:35 in i programmet hittar ni mig.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,