2024-05-17

Michaelas nyhetsbrev 2024-05-17

Det gick fort från rätt ruggigt väder till ren sommarvärme när högtrycket fick fäste. Vi har haft några alldeles fantastiska dagar och även helgen kommer att bli strålande solig och varm.

Det är Norges nationaldag idag. Stort grattis med dagen till alla norrmän!

I måndags var det Kommunfullmäktige. Ett beslutsärende och utöver det ett antal motioner. Det var rejäl debattlusta hos vissa ledamöter och mötet höll på hela kvällen. Vi antog bland annat uppföljningen av kommunens miljö- och hållbarhetsprogram. För den som inte läst uppföljningen finns den som pdf här

Det första mötet med KPR (Kommunala pensionärsrådet) efter nystarten är avhållet. Det var mycket givande och trevligt att träffa representanter från pensionärsföreningarna SPF och PRO och höra deras frågeställningar, deras förslag och frågor samt att de efter mötet förmedlade att denna nystart var mycket uppskattad. En mycket viktig grupp, den grupp som växer snabbast i kommunen.

Jag hade förmånen att tillsammans med Nordeas chefsekonom Annika Winsth och Akademikerförbundets dito Simon Vinge kommentera SKR:s ekonomirapport. Ekonomin spås bli ljusare 2025-26 medan befolkningsprognosen har skrivits ner rejält av SCB. Vi har t.ex. den lägsta nativiteten på 16 år i Sverige.

På SKR fick vi också möjlighet att lyssna på rikspolischef Petra Lundh. Hennes tre uppdrag är:

-Öka den lokala polisnärvaron. Trygghetsskapande och brottsförebyggande.

-Vässa utredarverksamheten

-Strålkastarljus på den grova kriminaliteten som inte känner några nationsgränser. Det inrymmer krafttag mot våld, sprängningar, skjutningar, välfärdskriminalitet, äldrebedrägerier, våld mot kvinnor m.m.

Fredagseftermiddagen avslutas med partiråd och fastställande av föregående verksamhetsår. Ett fantastiskt tal av Ulf Kristersson om Sveriges framtid. Tryggare och rikare. Den ekonomiska framtiden blir alltid bättre med en Moderat finansminister. Elisabets Svantesson har lett arbetet mot en avsevärt lägre inflation. Det är ljusare för hushållen med det lägsta skattetrycket sedan 1975. Räntesänkningar är att vänta liksom lägre priser.

Nu stundar EP-valrörelse. Redan i morgon gästas vi av Fredrik Kärrholm som kommer att vara med och knacka dörr. Förtidsröstningen startar 22/5 och pågår fram till valdagen den 9/6. Det är viktigt att mobilisera väljarkåren och öka valdeltagandet. Det enda som är mot oss i det avseendet är lockande lantställen eller kanske båten som sjösatts. Upplys därför alla att man kan förtidsrösta. En röst på Moderaterna gör skillnad! Frihet, trygghet och ordning ska råda. Vi vill se bland annat en allomfattande kvinnofrid i hela Europa, likt den vi har i Sverige. Vi välkomnar en EU-polis som kan agera vasst mot den gränsöverskridande brottsligheten. Vi vill skapa möjligheter för ny kärnkraft. Med mycket mer! Moderaterna finns i Europaparlamentet för att göra Sverige bättre!  Ta del av våra prioriterade fokusområden här!

Trevlig helg!

Michaela