Moderaterna i Österåker
2024-03-08

Michaelas nyhetsbrev 2024-03-08

Vänner!

Äntligen har vi fått uppleva lite varmare och soligare väder. Det är nästan så att man vågar tillåta sig att känna lite vårkänslor.

Det är den internationella kvinnodagen idag. Den frihet och den jämställdhet som vi svenskar närmast tagit för given är blott en dröm i många kulturer. Låt oss reflektera över och efter förmåga agera mot de orättvisor som finns på denna jord. Hedersförtryck ligger som en kvävande filt över många kvinnors vardag på många håll i världen. Tyvärr är detta vardag för en del kvinnor även i våra egna utanförskapsområden. Det är dags att uppmärksamma problemet, säga ifrån och vidta åtgärder.  Sverige är och ska vara ett fritt och jämställt land. Nu och för alltid.

Apropå fritt land. Sedan igår ingår Sverige i försvarsalliansen NATO. En lång väntan är över och vi ingår nu i ett samarbete med 31 andra länder. Vi har med det blivit ett tryggare land, där vi och våra 31 kollegor bildar en avskräckande pakt. Arbetet med att stärka det militära försvaret fortgår, så också det civila, där vi som kommun kommit långt och är en pilotkommun hos MSB.

I onsdags hade vi årsmöte och formell invigning av vår nya föreningslokal. Ca 50 personer hade hörsammat kallelsen och fick förutom god mat och trevlig samvaro bland annat lyssna till Martin Borgs, 2:e vice partisekreterare, som berättade om vägen framåt för att vinna val, där vi under tiden visar oss värdiga förtroendet. Styrelsen omformerades en aning, där Jennie Norlin valdes till ordförande och Axel Wester blev nyvald ledamot. Isabelle Ankarfjärd Jäger kvarstår i styrelsen som MQ-ansvarig. Jag vill passa på att önska Jennie lycka till och tacka Isabelle för hennes hela tio år som ordförande i vår fina förening!

Österåkers kommun rankas som nummer fem av länets 26 kommuner vad det gäller anmälda livskvalitetsbrott per 10 000 invånare. Det innebär att vi har lågt antal brott i Österåker i jämförelse med många andra kommuner i Stockholms län år 2023. Livskvalitetsbrott syftar på den typ av synliga brott och ordningsstörningar som medborgarna själva har upplevt, sett eller hört talas om och som därmed har en negativ påverkan på ett bostadsområde eller ett helt samhälle.

Under flera år har kommunen, i samarbete med polis, näringslivet, civilsamhället och allmänheten, prioriterat det brottsförebyggande arbetet för att öka säkerheten och tryggheten. Det är ingen slump att vi även i år har ett lågt antal anmälda brott jämfört med länets kommuner. Vi arbetar brett i hela kommunen för att Österåker ska vara en trygg och säker plats att leva och verka på.

På måndag är det dags för Kommunfullmäktige igen. Jag kommer referera till det i nästa nyhetsbrev.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,