2022-10-21

Michaelas nyhetsbrev 2022-10-21

Höst är synonymt med budgettider och vi börjar närma oss den första anhalten av två i budgetprocessen. Vår budget är klar och kommer att presenteras på Kommunstyrelsen på måndag. Närmare detaljer kring innehållet kommer jag återkomma till i nästa veckas nyhetsbrev, men jag kan i alla fall säga så mycket att vi tack vare en god och stabil ekonomi kan göra uppräkningar i pengad kärnverksamhet. Detta när andra kommuner tvingas hålla igen.

Som jag nämnt tidigare kommer en ny politisk organisation att sjösättas. Arbetsnamnet är Österåker 2.0 och syftar till att ytterligare förbättra kvaliteten för våra medborgare och att utnyttja resurserna mer effektivt.

Det har väl inte undgått någon att vi i veckan fick en moderat statsminister i Ulf Kristersson och en ny regering. Några av namnen i regeringen är kanske lite extra glädjande då de kommer från Stockholms län. Jag tänker på Parisa Liljestrand från Vallentuna, Niklas Wykman från Solna, Tobias Billström från Nacka och Johan Forssell från Stockholms stad. Stort grattis till alla som tagit plats i regeringen! Det ska också nämnas att Karin Enström från Vaxholm blir ny partisekreterare. Stort grattis även till det!

Det var en fantastisk regeringsförklaring som Ulf höll i början av veckan. Den var i stora delar spot on vad gäller Sveriges behov i frågor som rör trygghet, insatser mot kriminalitet, Sveriges roll i Nato, migration och integration, energipolitik med mera. Den gör sig självfallet bättre uppläst av Ulf själv, men manuset till regeringsförklaringen återfinns här.

Trevlig helg!

Michaela Fletcher