2023-04-19

Nuvarande vice ordförande Michaela Fletcher föreslås som ny förbundsordförande för Moderaterna i Stockholms län och därmed till att leda förbundets arbete framåt.

Michaela Fletcher är kommunstyrelsens ordförande i Österåker, den kommun med näst högst moderat kommunalt väljarstöd i Stockholms län. Michaela har flera framgångsrika val bakom sig och Moderaterna i Österåker har ökat i väljarstöd båda de senaste två valen. Michaela Fletcher har även haft en civil karriär inom sjukvården samt i resebranschen och har stort engagemang i såväl välfärdsfrågor som ekonomi.

- Jag är enormt glad över att bli föreslagen som ordförande för Moderaterna i Stockholms län. Det är med en stor portion stolthet, glädje och ödmjukhet jag tar mig an detta. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med resten av styrelsen arbeta både hårt och engagerat för att göra Moderaterna till det självklara valet för ännu fler väljare i Stockholms län, säger Michaela Fletcher.

Efter valet 2022 har Moderaterna stärkts lokalt i knappt hälften av länets kommuner och samtidigt backat i andra. Ett viktigt arbete för förbundet framåt blir att säkerställa fortsatt framgångsrik moderat ledning lokalt, stärka det moderata ledarskapet i alla led och göra Moderaterna än mer relevant för väljarna på alla nivåer.

- Det är en enig valberedning som föreslår Michaela Fletcher som ny ordförande och en stark ny förbundsstyrelse där hela fem av femton namn är helt nya. Michaela har flera kommunpolitiska framgångar i ryggen och har visat starkt ledarskap under sin tid som vice ordförande. Det var ett solklart val, säger valberedningens ordförande Erik Langby.

Den nya styrelsen väljs formellt på Moderaterna i Stockholms läns förbundsstämma söndagen den 14 maj 2023.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här.

Läs hela förslaget till förbundsstyrelse här.