Stockholms Län
2024-03-12

Slutreplik: En levande stad dödas av vänsterns förbud

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet håller på att skapa en stad anpassad endast för den som kan gå eller cykla. För denna omstöpning av Stockholm rider nu Miljöpartiet ut till försvar. Tyvärr haltar argumenten. I en levande stad måste alla kunna ta sig fram. Självklart de som går eller cyklar, men även de i behov av kollektivtrafik och bil.

Att biltrafiken in i Stockholm har minskat beror på att kollektivtrafiken under moderat ledning har byggts ut. Sedan 1970-talet har antalet bilister som reser in och ut ur Stockholm en vanlig dag minskat med över 150 000. Detta trots nästan en miljon fler invånare i länet.

Samtidigt har det kollektiva resandet ökat till 80 procent i maxtimmen. I länet som helhet uppskattas kollektivtrafiken till hälften av de motoriserade resorna. Det är en moderat bedrift som vi sätter stor stolthet i.

Suddar ut val

Vad som gett Stockholm alla de nya cykelleder, sommargågator, ett mer levande stadsliv och bättre luftkvalitet är alltså inte vänsterpolitiska förbud. Det är resultatet av att allt fler stockholmare kunnat göra egna val att resa med kollektivtrafiken. Det valet håller Miljöpartiet och deras samarbetspartners nu på att sudda ut.

I stället för att satsa på kollektivtrafiken så har vänsterstyret i regionen skurit ned.

I Stockholms län är det nu färre än var tredje person som anser att kollektivtrafiken fungerar bra, enligt en intern mätning beställd av Moderaterna i Stockholm. Det är både ett underbetyg och något som påverkar människors resval.

En storstad kräver goda kommunikationer. Det kräver en kollektivtrafik i världsklass och inte en kollektivtrafik som slaktas. Det kräver rejäla, inbjudande och säkra infartsparkeringar – inte chockhöjda avgifter för boende. Det kräver en färdigställd ringled genom en östlig förbindelse. Det kräver ett bestämt nej till hastigt och långtgående miljözoner och ett ja till morötter för fler elbilar.

Läs mer här: https://www.expressen.se/debatt/en-levande-stad-dodas–av-vansterns-forbud/

Kristoffer Tamsons (M), Oppositionsregionråd, Region Stockholm

Christofer Fjellner (M), Oppositionsråd, Stockholms stad