Moderaterna i Österåker
2023-09-25

Uppåt för Österåkers företagsklimat

4 av 5 nya jobb skapas i små och medelstora företag och Österåker är topp tre av de kommuner i Sverige med högst andel skatteintäkter från småföretag! I Österåker står småföretagen för hela 40% av de kommunala skatteintäkterna.

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking över företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. I årets mätning klättrar Österåker hela 15 placeringar och hamnar på plats 38! Det är tredje året i rad som kommunen klättrar i placering.

Det är otroligt glädjande att Österåker är på så god väg mot att bli en av de kommuner med bäst företagsklimat i Sverige! Företagen har en viktig roll i vårt samhälle och vi kommer fortsätta vårt arbete för en ständig förbättring, säger Lisa Tingström (M) som är ordförande i Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden.

Österåker är en stark entreprenörskommun och vi i Moderaterna arbetar för att främja företagande, därför vill vi erbjuda bästa möjliga service till företag och underlätta för människor att starta och driva företag!

Ta del av hela rankingen här och läs kommunens nyhet här.