2023-09-29

Michaelas nyhetsbrev 2023-09-29

Dags för summering av veckan som gått. Vi närmar oss även slutet på september och snart står i alla fall kalendermässigt hösten för dörren. Det är fortfarande lite för sommarljumt för att ännu kalla det riktig höst.

Jag vill anknyta till det tal till nationen som Ulf Kristersson höll igår med anledning av den ofattbara våldsvåg som sköljer över landet. Ett antal fullständigt oskyldiga individer har fått sätta livet till i det krig som pågår mellan gängen. Det är fruktansvärt. Jag känner mig trygg i det arbete som nu görs från regeringens sida med att ge Polisen utökade verktyg för att kunna bedriva spaning, att lagen ändras så att den omfattar denna typ av brottslighet fullt ut. Den som är medborgare ska kunna räkna med långa straff och den som inte är medborgare ska ut. Tafflighet och mesighet fungerar inte. Om du inte sett Ulfs tal kan du göra det i efterhand här.

Nu när hösten är på intågande är det höstkampanj. Det är viktigare än någonsin att kampanja, kampanja, kampanja så att inte de rödgröna återkommer till regeringsställning. Åtta förlorade år mot kriminalitet med mera får inte upprepa sig! På söndag den 1 oktober startar Moderaternas rikstäckande höstkampanj, där vi tillsammans uppmärksammar det den moderatledda regeringen åstadkommit under sitt första år. Det kommer att vara flygbladsutdelning såväl som dörrknackning, där superknackarhelgen den 28-29/10 kommer vara crescendot. Vår kampanjledning kommer att komma ut med info plus anmälningslänk.

I tisdags hade jag det stora nöjet att vara med på Björn Carlssons Baltic Fellows seminarium på Grand Hotel. Viktiga ämnen kopplade till östersjömiljön diskuterades. H.K.H Kronprinsessan Victoria delade ut pris till årets östersjöpristagare, professorerna Jacob Carstenssen och Daniel Conley för deras insatser till forskningen om övergödning och vattenkvalitet i Östersjön.

Oktober innebär partistämma för Moderaterna. Under dagarna fyra kommer ombuden samlas för att sedvanligt debattera motioner och propositioner och välja partistyrelse. Huvudbudskapen för stämman är:

-Moderaterna lyckades med sitt mål inför valet, att vinna regeringsmakten och vinna fler regioner och kommuner än tidigare. Steg för steg, reform för reform får vi ordning på Sverige.

-Blicken riktad framåt. Under stämman kommer konkreta lösningar på samhällsproblemen diskuteras.

-Intern idédebatt och politikutveckling uppmuntras.

-Breddad sakpolitisk profil.

Jag påminner om m-grupp nästa onsdag klockan 19:00 i KF-salen för moderata ledamöter och ersättare i fullmäktige, samt övriga medlemmar.

Ha en fin helg!

Michaela