2022-10-12

Michaelas nyhetsbrev 2022-10-11

Vilken fantastisk höst vi fått! För årstiden behagliga temperaturer och löv som skiftar vackert i gult och rött. Enda minuset möjligen är den kraftiga blåsten som gör att löven blåser bort från träden.

Om jag uppehåller mig lite kring höstvindar få man väl ändå vara så pass generös och glädjas åt att vi i alla fall kortsiktigt har leverans från vindkraften, vilket gör att utbudet av el för tillfället är hyfsat gott och med det ännu så länge acceptabla elpriser för hushållen.

Vindkraft är dock ett mycket osäkert energislag som skapar en ryckighet i elsystemet. Ett elnät behöver kontinuerlig energitillförsel som genereras av stora generatorer, vilka finns i kärnkraftverken och i vattenkraften. Med vindkraften skapas ett väderberoende och en oförutsägbar ryckighet, förutom det ingrepp i naturen som stora vindkraftsparker ger. Av denna anledning är vi mycket noga med att i alla våra dokument som berör hållbarhet eller energi i någon form skriva in att vi vill ha fossilfri el och inte skriva fast oss i enbart förnybar dito.

Jag har sedan förra nyhetsbrevet haft förmånen att träffa landshövdingen och överbefälhavaren som gjorde en intressant presentation vad gäller omvärldsläget, Nato och vår beredskap inför katastrofer och krig. ÖB gjorde en viktig markering när det gäller försvaret av vårt land i händelse av krig. Det är inte bara stridande förband som har ansvar att hålla emot utan var och en av oss, efter förmåga. Jag kommer att återkomma till detta längre fram i den organisatoriska process som vi inlett.

Apropå den nya politiska organisationen har Roslagspartiet denna vecka en insändare där man uttrycker att vi skulle bidra till ett demokratiskt underskott mot bakgrund av att man som oppositionsparti ansåg sig ha någon sorts förtur till informationen om förändringarna innan berörda tjänstemän. För mig är det ganska naturligt att informera berörda tjänstemän först.

Jag avslutar med en påminnelse till våra nyvalda ledamöter och ersättare i fullmäktige att vi har extra m-grupp i morgon onsdag klockan 19:00 i föreningslokalen för att behandla ett antal valärenden som kommer upp på fullmäktige den 17/10.

Trevlig fortsättning på veckan tillönskar jag dig!

Michaela Fletcher

Nyhetsbrev_20221011.pdf