Stockholms Län
2024-09-27

Pressmeddelande: Socialdemokraterna lämnar ätstörningsvården i kris

Socialdemokraterna lämnar ätstörningsvården i kris – nej till konsekvensanalys och fler vårdplatser

De styrande partierna i Region Stockholm – Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet – meddelar att inga ytterligare åtgärder kommer att vidtas för att säkra och förbättra ätstörningsvården. Trots Moderaternas skrivelser om att säkra antalet vårdplatser på Stockholms Centrum för Ätstörningar (SCÄ) och genomföra en nödvändig konsekvensanalys, avfärdar den rödgröna majoriteten dessa förslag.

– Det är ett svek mot våra mest utsatta patienter. Socialdemokraterna väljer att inte agera och säkerställa en trygg vård för de som kämpar med ätstörningar, en patientgrupp som ofta består av unga kvinnor och personer med allvarlig psykisk ohälsa. Att neka en konsekvensanalys och vägra säkra antalet vårdplatser är ett stort steg bakåt för vården i Stockholm, säger Charlotte Broberg, Moderaternas gruppledare i Psykiatriutskottet.

Vänsterstyrets avståndstagande mot denna sårbara patientgrupp gav sig även uttryck under regionfullmäktiges debatt den 10 september där Sandra Ivanovic Rubin (MP) hävdade att det finns en ”överkapacitet” av ätstörningsvård i Stockholm. Ett uttalande som Moderaterna anser är djupt felaktigt och farligt.

– Att påstå att det finns en överkapacitet inom ätstörningsvården är inte bara felaktigt utan direkt farligt. Exempelvis har kontakten med BRIS ökat med 28 procent, där många av samtalen kopplas till ätstörning, säger Axel Conradi, Moderaternas sjukvårdspolitiska talesperson.

Moderaterna saknar ord för den nonchalans och ovilja som det rödgröna styret uppvisar gentemot alla de patienter som lider svårt av att stå i en kö för att få ätstörningsvård, vars tillstånd nu riskerar att bli värre för varje dag. Moderaterna kommer fortsätta kämpa för en trygg ätstörningsvård med korta vårdköer för alla patienter.