Ekerömoderaterna
2022-04-09

Adam Reuterskiöld lämnar sitt uppdrag som kommunstyrelsens ordförande (M) i Ekerö den 26 april

Adam Reuterskiöld lämnar sitt uppdrag som kommunstyrelsens ordförande (M) i Ekerö i samband med kommunfullmäktiges sammanträde den 26 april. Ekerömoderaternas valda förstanamn Johan Elfver ges i samband med detta möjlighet att väljas till ny kommunstyrelseordförande.

-      Vi har stegvis jobbat med en övergång sedan vi höll vår nomineringsstämma. Nu har vi hittat en lämplig tidpunkt för mig att lämna över stafettpinnen till Johan Elfver. Jag önskar Johan varmt lycka till i rollen och inte minst i valet i september, säger Adam Reuterskiöld, avgående kommunstyrelseordförande (M) i Ekerö.

-      Jag är hedrad över förtroendet och vill förvalta det på det bästa sätt jag kan. Jag vill tacka Adam för hans många insatser för Ekerö kommun i sin roll, och även önska honom lycka till i sin kandidatur till riksdagen i höst, säger Johan Elfver, tillträdande kommunstyrelseordförande (M) i Ekerö.

Johan Elfver är utbildad statsvetare och har arbetat som tjänsteman i Ekerö kommun de senaste 14 åren, som press- och kommunikationschef och de senaste åren som näringslivschef. Han har varit medlem i Moderaterna sedan 1987 och har haft kommunpolitiska uppdrag tidigare, bland annat som ledamot i kommunfullmäktige i Haninge.

-      Min ambition är att leda kommunstyrelsens arbete på en stark demokratisk grund där alla kan prata med varandra respektfullt och konstruktivt. Även om vi är flera olika partier delar vi alla ett starkt engagemang för att Mälaröarna ständigt ska utvecklas till det bättre. I höst är det val och då kommer jag och mina partivänner att söka väljarnas stöd för ett fortsatt borgerligt styre i Ekerö kommun med Moderaterna i spetsen. Vi har idéerna, kraften att förändra och viljan. Tillsammans har vi alla möjligheter att göra ett kanonval och med detta en insats för våra vackra Mälaröar och Sverige, säger Johan Elfver.

Kontakt

Adam Reuterskiöld, avgående kommunstyrelseordförande Moderaterna Ekerö, 0736 604 105

Johan Elfver, tillträdande kommunstyrelseordförande Moderaterna Ekerö, 0736 604 092

Erik Lif-Sjöcrona, föreningsordförande Moderaterna Ekerö, 0704 386 828