Efter cirka tio intensiva år som kommunalråd, varav fem som kommunstyrelseordförande, meddelar Lars-Erik Salminen att han avgår som kommunalråd den 1/1 2012.

Under åren som ordförande har Lars-Erik satt en tydlig prägel på Solna som Sveriges företagsvänligaste kommun där Solna bland annat har toppat företagsrankingen fyra år i rad. Kombinerat med landets lägsta skatt och låg arbetslöshet har tillväxt, välfärd och hållbar utveckling blivit signum.

Solna har utvecklats till ett nav i regionen under Lars-Eriks ledning. Nya Karolinska universitetssjukhuset med medicin och Life Science i världsklass, tvärbanan som knyter ihop Solna med regionen, nya nationalarenan och flera nya stadsdelar vittnar om några av utvecklingsprojekten som gett Solna ett ansikte.

Det borgerliga styret har också förstärkts och sedan valet 2010 styrs Solna av en fullvärdig allians.

– Under mina år som ordförande har målet varit att arbeta för solnabornas bästa och ta Solna till toppen i kommunsverige och Europa. Det har uppnåtts och tiden är nu kommen att överlämna till nästa generation som ska ta Solna till nästa nivå, säger Lars-Erik Salminen, kommunstyrelsens ordförande.

Valberedningen har uppdragits att föreslå efterträdare som tillträder efter årsskiftet. Lars-Erik lämnar ej övriga politiska uppdrag.