Den senaste skatteprognosen från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) visar att Sollentuna nu och långsiktigt har en ekonomi i balans.

– Det är glädjande att skatteintäkterna ökar och ligger över vad vi budgeterade i juni. Ökningen beror på att fler arbetar, dvs en högre sysselsättningsgrad, säger Douglas Lithborn (M) kommunstyrelsens ordförande.

Under de senaste tio åren har Nya Moderaterna i Sollentuna presenterat tio raka bokslut med överskott och vi är på väg mot ett elfte. Det skapar förutsättningar för fortsatta satsningar på skolan, omsorgen och ett tryggare Sollentuna.

Det finns däremot en osäkerhetsfaktor i sammanhanget, vilket är utjämningsskatten. Stefan Löfven går till val på att plocka ut minst 60 miljoner kronor årligen från välfärden i Sollentuna. Istället för att straffa kommuner som sköter sig, bidrar med nya bostäder och utvecklar skolan borde Socialdemokraterna presentera en jobbpolitik som ger skatteintäkter. Det är genom fler i arbete som vi exempelvis kan höja lärarlönerna, inte genom pyramidspel.

Fakta om senaste skatteprognosen för Sollentuna:

2014: Plus 46 miljoner kronor

2015: Plus 20 miljoner kronor

2016: Plus 11 miljoner kronor

2017: Plus 8 miljoner kronor

För mer information kontakta:

Douglas Lithborn (M)

Ordförande i kommunstyrelsen