Idag presenterar Nya Moderaterna i Sollentuna ett vallöfte om 14 miljoner kronor extra till höjda lärarlöner 2015 och mindre barngrupper i förskolan. Fler sollentunabor i arbete och en ansvarsfull ekonomisk politik har skapat förutsättningar för denna skolsatsning.

– I våras lade vi majoriteten undan 15 miljoner kronor i budgeten som en buffert ifall skatteintäkterna skulle minska. Nu visar det sig att skatteintäkterna ser ut att öka, därför finns medel för satsningar främst inom skolan, säger Douglas Lithborn, kommunstyrelsens ordförande.

– Sollentuna har bra skolor och det beror på att vi har skickliga lärare och rektorer som utför underverk varje skoldag. Jag har ett stort förtroende för lärarkåren i Sollentuna och känner en enorm stolthet för arbetet professionen utför. Nya Moderaterna har som vallöfte att tillföra 9 miljoner kronor ytterligare för höjda lärarlöner 2015. Läraravtalet är sifferlöst för 2015, det innebär ett stort ansvar för kommunerna att infria löften om särskilda satsningar på lärarna. Vi vill även satsa ytterligare 5 miljoner kronor årligen för att minska barngrupperna i förskolan, säger Maria Stockhaus (M) ordförande i Barn- och ungdomsnämnden.

Fakta om Nya Moderaternas vallöfte:

9 miljoner kronor extra år 2015 till höjda lärarlöner i grundskolan.

5 miljoner kronor till att minska barngrupperna i förskolan.

För mer information kontakta:

Douglas Lithborn (M)

Ordförande i kommunstyrelsen