Politik

Lokalt: Idrott och kultur

I Skarpnäck finns goda möjligheter till idrott och kultur. Det är positivt för såväl enskilda Skarpnäcksbor som folkhälsan, integrationen och ungas fritidssysselsättning.

En ny simhall, idrottshall och ishall samt upprustning och utveckling av Skarpnäcks sportfält är planerade. De nya anläggningarna kommer att placeras på sportfältet. Vi önskar att en läktare för publik byggs vid ishallen. Nytorpsbadet är i stort behov av renovering vilket planeras påbörjas under hösten 2022. En ny barnplaskbassäng kommer att byggas. 25-metersbasängen bör snarast möjligt ersättas av en 50-metersbassäng. Även i utkanten av Nytorps gärde intill Åstorpsringen planeras en ny idrottsanläggning.

Skarpnäcksmoderaterna vill:

• Utnyttja föreningslivets stora potential i att motverka segregering och underlätta integration.

• Att kulturella alternativ i Skarpnäck, såväl ideella som kommersiella, uppmuntras och stöttas.

• Att stadsdelens skolor och idrottshallar hyrs ut under helger och kvällar till lämpliga hyresgäster om lediga tider finns.

• Säkerställa att skattemedel aldrig går till odemokratiska eller olagliga verksamheter, bland annat genom de nya riktlinjerna för föreningsstöd som tagits fram under mandatperioden.