Marie Ljungberg Schött - Foto: Peter Knutson

Moderaterna välkomnar förbättrade förutsättningar för tolkar

Inför dagens landstingsfullmäktige har Dag Larsson (S), oppositionslandstingsråd, ställt en fråga där han menar att Socialdemokraterna ”har identifierat att vi måste agera för att säkra tillgången till tolkar i hela sjukvårdssystemet och öka antalet hälsoundersökningar”.

Moderaterna välkomnar att fler partier uppmärksammar de utmaningar som sjukvården ställs inför mot bakgrund av att antalet flyktingar under hösten har varit större än någonsin förr. Bland annat har finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) i sitt brev till sjukvårdsminister Gabriel Wikström efterfrågat åtgärder för att förbättra tolksituationen.

– Fler människor än någonsin tidigare i modern tid är på flykt. Kommer man hit ska man veta att man har möjlighet att få rätt vård i tid. Det är hälso- och sjukvårdens uppdrag att se till att både länets invånare och de flyktingar som vistas här får rätt vård, säger sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött (M), och fortsätter:

– Det är viktigt att vi får möjligheter att klara vårt uppdrag, inte minst för att kunna erbjuda utsatta människor den vård de har rätt till. I dag klarar sjukvården trycket, men vi måste också se över de långsiktiga förutsättningarna. Från vårt parti ser vi därför fram emot en bred dialog mellan alla partier som är beredda att ta ansvar för hälso- och sjukvården i Stockholms län även på lång sikt, avslutar sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött (M).

Johanna Schreiber
Pressekreterare (M)