Kristoffer-Tamsons_stor

Kristoffer Tamsons kräver KU-granskning av Löfven

– Det hör inte till vanligheterna att ett enkelt landstingsråd vänder sig till konstitutionsutskottets ordförande och ber om en granskning. Den rödgröna regeringens beslut att gå vidare med en avveckling av Bromma flygplats trots riksdagens beslut om motsatsen är dock så ovanligt att det är det enda rimliga.

Det säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) som i dag skriver till konstitutionsutskottets ordförande Andreas Norlén. Detta med uppmaningen att inleda en granskning av statsminister Stefan Löfven och regeringens beslut att i strid med riksdagens beslut tillsätta en förhandlingsperson för Bromma flygplats nedläggning.

– Att regeringen väljer att öppet trotsa riksdagens väntade beslut kan inte anses rimma med lag och rätt. Därtill är frågan om Bromma flygplats viktig för Stockholmsregionen och hela Sverige. Jag hoppas därför på en grundlig granskning av statsministerns och regeringens agerande i frågan.

Ladda ner pressmeddelandet (PDF)