nya-moderaterna-2

Tack för en fantastisk valrörelse!

Tack för din röst och ditt stöd i valrörelsen! Nya moderaterna och Alliansen vann inte i tillräcklig utsträckning väljarnas förtroende för att få fortsätta styra Sverige och Stockholms stad. Det ser dock ut som att vi får fortsatt förtroende i Stockholms läns landsting. Vi får ta till oss resultaten och nu gäller det att ta nya tag!

Självklart ska moderaternas tillbakagång tas på allvar och analyseras, men det är lätt att glömma att vi tappar från en rekordhög nivå. Vi gör vårt 4:e bästa resultat sett till de 20 senaste valen. Moderaterna fortsätter även vara det största partiet i både Stockholms stad och Stockholms län.

På valmyndighetens hemsida kan du se alla valresultat och vilka kandidater som valdes: http://www.val.se/

Vad händer nu i kommunerna och landstingen?
I landstinget och i din kommun ska den nya fullmäktigegruppen träffas och besluta om vilka partier man ska samarbeta med samt utse partiets representanter i kommun- och landstingsstyrelse, övriga nämnder m.m. Det mesta bör vara klart till sista delen av oktober. För mer information kontakta din lokalförening.

Partiledarval
Moderaterna kommer att ha en extra partistämma 7:e mars i Stockholm. Då ska ny partiordförande väljas. Partiets valberedning kommer senare ge info om hur de vill ha förslag och synpunkter på partiledarvalet från medlemmarna.

Val av nämndemän
När förhandlingarna klara i kommuner och landstinget och det är klart hur många nämndemän moderaterna ska utse kommer information att sändas till föreningarna om processen. Det är partiföreningarna som ska nominera nämndemän för nästa år. Intresserade bör därför kontakta sina föreningar.

Bli medlem
Vill du bli medlem i Moderaterna? Se information via denna länk: http://moderaterna.net/bli-medlem/
Du som vill engagera dig bör kontakta din lokalförening.

Kontaktuppgifter till föreningarna:

Du som bor i Stockholms stad: http://moderaterna.net/foreningar-stockholms-stad/

Du som bor i Stockholms län: http://moderaterna.net/foreningar-stockholms-lan/