Foto: Peter Knutsson

Ny direktbuss mellan Norrtälje och Arlanda

Moderaterna i Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun presenterar idag ett förslag om att skapa en direktbuss mellan Norrtälje busstation och Arlanda flygplats. Detta kommer att göra det enklare för boende i Norrtälje att resa till Arlanda utan att behöva ta bilen eller åka långa omvägar på sin väg till flygplatsen.

– Vi är väldigt glada att äntligen kunna presentera denna satsning för Norrtäljeborna som tar dem närmare hela världen. Man kommer kunna åka Norrtälje – Gran Canaria med endast ett byte när detta är klart, säger Trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M).

– Jag är glad att vi får en direktbuss till Arlanda. Det är viktigt för att binda ihop Norrtälje och Rimbo med Arlanda för såväl flygresenärer som de som arbetspendlar, säger Kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje Kjell Jansson (M).

Bakgrund:

• Totalt handlar det om 5 bussfordon som trafikerar sträckan med 30-minuterstrafik vardagar kl. 5-22 samt helger kl. 8 -19 hela året runt.
  • Resan beräknas ta ca 70 minuter och bussen kommer att kunna gå en gång i halvtimmen. Kostnaden för satsningen beräknas till mellan 35-40 miljoner kronor per år vilket ska finansieras genom ökade biljettintäkter, driftstöd från Norrtälje kommun samt inom SL:s driftsbudget.
  • Den exakta kostnadsfördelningen mellan landsting och kommun är just nu under förhandling där andra, liknande exempel för finansiering av kollektivtrafik kommer att vara vägledande.