StenNordin

Miljöpartiet bluffar om Bromma flygplats

I dag tydliggör Miljöpartiet i Stockholm att de har som avsikt att lägga ned Bromma flygplats senast 2017 och Vänsterpartiet tänker också lägga ned Bromma. I SvD säger oppositionsborgarrådet Roger Mogert (S) att det är en tidsfråga innan Bromma stängs. Det är nu helt klart att Bromma Flygplats framtid blir en valfråga. Det är lika oseriöst som häpnadsväckande att de bluffar om uträkningarna för att lura stockholmarna.

– Bromma flygplats är otroligt viktig för Stockholms tillgänglighet och tillväxt. 24 000 jobb hotas direkt om Bromma flygplats skulle läggas ner. Alliansen vill bygga 140 000 nya bostäder och samtidigt värna flygplatsen, säger Sten Nordin (M).

Miljöpartiet påstår även att byggandet av 50 000 bostäder på Bromma flygplats kommer skapa 200 000 nya jobb. Redan i SvD ifrågasätts Miljöpartiets planer av Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid Kungliga tekniska högskolan.

– Det är inte ett seriöst sätt att räkna. Om Miljöpartiets påståenden stämmer skulle innebära att varje påbörjad bostad skapar fyra jobb. Det är en bluffsiffra. Miljöpartiets förslag hotar jobben, säger Sten Nordin (M).

Moderaterna och Alliansen i Stockholms stad kommer bygga 140 000 bostäder till 2030 utan att lägga ner Bromma flygplats.