ymz3fv1hcvlfjyfvzj6w

Miljöpartiet vill lägga ner 126 skolor i Stockholms stad

Förra helgen fattade Miljöpartiet beslut om att ”aktörer med vinstsyfte inte ska få driva skolor”. Skulle förslaget bli verklighet får det mycket stora konsekvenser för antalet skolplatser och möjligheten att välja skola. Bara i Stockholms stad skulle 126 grund- och gymnasieskolor försvinna och 27 000 elever drabbas.

– Miljöpartiets beslut är mycket allvarligt eftersom det driver 27 000 elever från sina skolor och riskerar att skapa en stor skolbrist i Stockholms stad. VI är en växande stad och behöver fler skolor inte färre, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Skolorna i Stockholm erbjuder en mångfald av inriktningar, profiler och pedagogiska upplägg. Den mångfalden och valfriheten att välja skola hotas av Miljöpartiets vilja att stänga alla skolor som enligt dem inte har rätt driftsform. De måste förklara vad som är fel på dessa skolor och varför så många elever har gjort fel som valt att få sin utbildning där, säger Markus Nordström (M), gruppledare utbildningsnämnden, Stockholms stad.