kandidat2014-620x620

Valsedlarna klara i flera av kommunerna i Stockholms län

På Värmdö toppas valsedeln av kommuanlrådet Monica Pettersson tätt följd av Deshira Flankör, Marie Baldholm, Jasmin Farid och Malin Bellander.

-Vi har nu en lista med totalt 45 personer som engagerat sig för bidra i arbetet att göra Värmdö ännu lite bättre, vårt parti könskvoterar inte utan går på kompetens, kommenterar Jonas Nilsson som är ordförande för Moderaterna på Värmdö.

Även Nacka betonar den jämna könsfördelningen på deras valsedel, som toppas av kommunalrådet Mats Gerdau.

-Ett jättestarkt lag som speglar hela Nackasamhället, säger Mats Gerdau. Vi har kandidater mellan 19 och 75 år från vartenda hörn av kommunen och vi blandar erfarna personer med nya politiker. Vi är ett enigt parti både när det gäller kandidater och politisk inriktning, vilket är en styrka när vi söker mandat för att genomföra allt det vi vill med fler jobb, nya bostäder och ännu bättre skola.

Personerna på Nackamoderaternas valsedel är ett bra tvärsnitt av Nacka när det gäller kön, ålder och geografi. Moderaterna är Nackas största parti med 29 av 61 ledamöter i kommunfullmäktige samt 15 ersättare. Filip Wiljander, 20 år, står på plats 5 efter tre kommunalråd och en gruppledare.

– Det är enormt roligt att få det här förtroende från medlemmarna säger Filip Wiljander som också är ordförande i MUF Nacka. Flera unga kandidater har placerat sig på så kallad valbar plats. Förutom Filip återfinns också Sofia Fölster, 22 år på plats 12 och Sebastian Ridderskans, 20 år på plats 22. Sofia står dessutom på valbar plats på riksdagslistan i Stockholms län.

Även i Salem är det jämn spridning mellan åldrarna på valsedeln. Kommunalrådet Lennart Kalderén toppar följd av fullmäktiges ordförande Olle Glimvik. Valsedeln innehåller många erfarna politiker, men en föryngring har skett. Tre av de tio första på valsedeln är under 40 år.

– Jag känner att vi har en slagkraftig laguppställning inför valet, säger Lennart Ejenäs, ordförande i Moderaterna i Salem. Vi har ett gott förtroende från Salemborna som vi ska förnya. Vi siktar på att försvara och helst förbättra vårt fina valresultat från 2010, som var 42 procent i kommunalvalet.

Även Moderaterna i Danderyd har fastställt valsedeln till höstens val, där kommunalrådet Olle Reichenberg är i topp, tätt följd av riksdagsledamoten Isabella Jernbeck. Valsedeln för Moderaterna i Danderyd finns i sin helhet på www.moderaterna.net/danderyd, och valsedeln för moderaterna i Nacka finns på http://moderaterna.net/nacka/2014/02/13/nackamoderaternas-valsedel-2014-2/