Foto: Jonna Thomasson

Nätverket Framtidens skola ska stärka Moderaternas skolpolitik

Idag arrangerar Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin den första träffen i Moderaternas nystartade skolnätverk, där moderata kommunstyrelseordförande från hela landet samlas för att diskutera skolpolitik. Idag skriver även Sten Nordin om skolnätverket i Dagens Samhälle.

– Skolan är en av Moderaternas viktigaste frågor. Det måste vi bli bättre på att berätta. Mycket talar för att skolan blir en av de viktigaste frågorna i nästa års valrörelse. Därför måste vi bli bättre på att visa att vi är ett parti med många bra idéer för skolan, säger nätverkets initiativtagare, Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (M).

– Moderaterna ska vara de främsta värnarna av likvärdigheten i skolan. Därför har vi i Stockholms stad infört sommarskola för alla elever som inte når kunskapsmålen i årskurs 6-9 och läxhjälp för alla elever som behöver det. Jag tror även att lärarna arbetssituation måste förbättras genom att statusen på yrket höjs och det administrativa arbetet minskar, säger Sten Nordin (M).

Fakta

· Sten Nordin lanserade under Moderaternas arbetsstämma tidigare i höstas idén om ett skolnätverk för moderata kommunstyrelseordförande.

· Syftet är att utbyta erfarenheter och idéer från respektive kommuner och utveckla strategier för att Moderaternas ska växa som skolparti.

· Dagens träff är den första. Nätverket kommer att fortsätta under 2014 med fler träffar.

Länk till debattartikeln i Dagens Samhälle: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/nu-staerker-vi-moderaternas-skolpolitik-7089