torbjorn rosdahl startsida

Inbjudan till lunchseminarium om Stockholmsskatten

Tema: Stockholmsregionens framtid:
Vad händer med Sverige om Stockholms tillväxtmotor hackar?
Lunchseminarium om straffbeskattning av Stockholmsregionens två miljoner invånare

Välkommen till ett lunchseminarium om hur Stockholm drabbas av oppositionspartiernas skattepolitik. Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting bjuder in till lunchseminarium och berättar om den så kallade Stockholmsskatten.

En sammanställning av nya moderaterna i Stockholms läns landsting visar att en miljon löntagare i Stockholm hotas med höjd inkomstskatt samtidigt som 345 000 stockholmare efter årsskiftet kan tvingas betala drygt en miljard kronor mer i statlig inkomstskatt. Totalt vill oppositionen straffbeskatta Sveriges tillväxtmotor med 4,3 miljarder kronor – utöver all den beskattning som redan sker.

I Stockholmsregionen bor var femte svensk som står för en tredjedel av Sveriges BNP, här finns nästan en tredjedel av arbetsmarknaden och mer än hälften av alla direkta skatter betalas från Stockholm. Vad händer med jobben, välfärden och plånboken ifall landets tillväxtmotor börjar hacka betänkligt? Finns det någon gräns för hur mycket det går att beskatta stockholmarna innan det får konsekvenser? Vilka blir effekterna?
Efter en kort inledning blir det panelsamtal och frågestund med en panel bestående av Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, Joacim Olsson, vd på Skattebetalarnas förening och Björn Lindgren, tf regionchef på Svenskt Näringsliv Stockholm.

När? Måndag 16 december kl. 11.30-12.30 (Lunchwraps serveras från kl. 11.00)
Var? Moderaternas hus, Blå hörnet, Stora Nygatan 30 i Gamla Stan
Anmälan? Senast 12 december till henrik.thunes@moderat.se
Förfrågningar från press och media: gustaf.stenlund@moderat.se eller 070-737 45 05
Tipsa gärna kollegor och vänner!

Varmt välkommen!
Torbjörn Rosdahl (M)