Foto: Peter Knutson.

Hallå där Maria Stockhaus…

… vice förbundsordförande för Moderaterna i Stockholms län och ansvarig för förbundets utbildningsverksamhet M-akademin.

Efter en smygstart under 2012 har m-akademin nu kommit igång på allvar med flera olika utbildningar, hur har mottagandet sett ut?

-Det är många som efterfrågat utbildningar. Förutom nymedlemsutbildning så har det ju tidigare i princip bara funnits tvåårsutbildningen som Moderatkvinnorna arrangerar. De som har gått de nya utbildningarna inom ramen för M-akademin har varit väldigt nöjda.

Vilken typ av medlemmar är det som ni i första hand riktar er till?
-Medlemmar som varit aktiva ett tag och innehar förtroendeuppdrag. Det är en vidareutbildning för de som har lite tyngre uppdrag eller kan tänka sig att ta ett sådant uppdrag.

Hur gör man som medlem eller förtroendevald om man vill delta i en utbildning som anordnas inom ramen för m-akademin?
-Alla medlemmar har fått inloggningsuppgifter (kan du fylla i hur man får tag på nya om det skulle behövas) till M-akademin. Det är bara att logga in och se vad som erbjuds och göra en intresseanmälan. Den skickas sedan till utbildningsledaren i sin förening som måste godkänna att du får gå i det fall föreningen ska stå för kostnaden.

Traditionellt sett har mycket av ansvaret för utbildningsverksamheten legat under de lokala moderatföreningarna, har detta förändrats nu när m-akademin finns?
-Nej, M-akademin ska ses som en fortsättning på de utbildningar som föreningarna genomför. När man är ny medlem så är det i första hand föreningens utbildning man ska börja med för att lägga grunden. M-akademin vänder sig till de som gått grundutbildning och varit aktiva ungefär två år.

Finns det några spännande utbildningar nu under hösten som du kan rekommendera?

-Jag tycker att ledarskapsutbildning och mediaträning är väldigt viktigt och dessutom kul att lära sig mer om. De som genomförts har varit väldigt uppskattade. Om man besöker moderaterna.net/m-akademin så finns det aktuell information om kommande utbildningar.