dennis kampanj

Hallå där Dennis Wedin…

…ledamot i förbundsstyrelsen för Moderaterna i Stockholms stad, med särskilt ansvar för medlemsvärvning.

Varför är det så viktigt att moderaterna växer och får fler medlemmar?
– Föreställ dig ett Stockholm utan flygplats eller tågstation. Precis som en stad tar emot nya människor, måste ett parti göra detsamma. Att växa är att bli starkare tillsammans. Klarar vi av att bli fler är det också fler som bär upp, stärker och representerar Nya Moderaterna. Därför ska vi vara partiet med störst välkomstskylt!

Vilka mål har ni satt upp för medlemsvärvningen?

– Vårt mål är att bli nästan dubbelt så stora, 7000 medlemmar efter året 2014. Moderaterna i Stockholm stad & län har legat stadigt på samma nivå sedan 2006 trots två historiskt goda valresultat. Det tror jag främst har varit på grund av att värvningen inte varit en naturlig del av vårt aktiva kampanjande. Detta har vi tillsammans genom aktivt arbete med föreningarna nu lagt grunden för att ändra på.

Vilka konkreta projekt jobbar ni med fram till valet?
– Kampanjen +1 har presenterats med syftet att få varje medlem att värva en vän. Alla medlemmar har fått ett brev hem i brevlådan med värvningshjälp och ytterligare information om kampanjen.
– En mobil-app har lanserats; Lyssna & Förnya! Du som aktiv medlem ska kunna ta hjälp av appen när du är ute och pratar med människor, använda den som stöd samt också lätt kunna rapportera in åsikter som framförts.
– En egen plattform för partiföreningarnas medlemsansvariga så att dessa ska ha löpande koll på medlemsstatistiken. Detta ökar deras möjlighet att leda värvningsarbetet lokalt, och ger föreningarna mer möjlighet att tävla resultatmässigt.

Vilka är de bästa tipsen på hur man övertygar exempelvis en vän eller kollega att ta steget och bli medlem?
1. Det viktigaste är att alltid våga fråga. Vissa tycker det är obehagligt att kanske få svåra motfrågor; lova isåfall att snabbt återkomma med ett svar. Våga alltid fråga!
2. Kom ihåg varför du själv blev medlem och engagerade dig hos Moderaterna. Det är ofta väldigt fina och personliga berättelser, som kan inspirera andra till att ta samma steg.
3. Var alltid redo att förklara hur man lättast kan bli medlem. Det går t.ex. att alltid ringa 0939-100 30 00 eller maila info@moderat.se. Det kostar endast 100 kr första året.