Foto: Jonna ThomassonFoto: Jonna Thomasson

Kategorier: Länets kommuner, Startsida
Taggar:
Verktyg

Erik Langby, som är kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Nacka, avgår vid årsskiftet. Moderaterna i Nacka inleder nu en process att hitta en ersättare som kan tillträda posten 1 januari 2013.

- När jag påbörjade arbete för den nya mandatperioden efter valet 2010 så var jag helt klar över en sak. Jag skulle inte vara beredd att kandidera igen inför valet 2014, säger Erik Langby i en kommentar.

Erik Langby har fått förtroendet att kommunalpolitiskt leda moderaterna i Nacka, och därmed hela kommunen, sedan den 1 januari 1983. Han är således inne på sitt 30:e år och sin 9:e mandatperiod som kommunstyrelseordförande och kommunalråd. Det är i modern tid en unikt lång tid. Erik har nu beslutat sig för att han slutar vid utgången av 2012. En ny kommunstyrelseordförande får då rimlig tid att bli känd för väljarna inför valet 2014. Partiet kommer nu starta processen att välja ut en kandidat, som sedan kan tillträda 1 januari 2013.

- Att summera Erik Langbys gärning de snart gångna 30 åren känns fortfarande lite tidigt. Valfrihetspolitiken – som betytt så mycket för medborgarnas självbestämmande och kvaliteten i Nackas skolor, förskolor och äldreomsorg – är nog ändå det som man tänker på först kring Eriks gärning här i Nacka. Men det är mycket mer som bär Eriks signatur, säger Ingegerd Thorngren, gruppledare för moderaternas kommunfullmäktigegrupp.

Erik Langby kommer fullfölja sina regionala och nationella uppdrag för partiet för de olika mandatperioder som gäller. Erik sitter således kvar i landstinget och dess fastighets- och investeringsberedning, han fortsätter uppdraget som ordförande för Kommunförbundet Stockholms län och han är kvar i Moderaternas partistyrelse och styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>